Reklam för spel kan förbjudas

Minskad spelreklam sedan licensen infördes

Spelreklamen i Sverige har minskat sedan den nya spellicensen infördes 1 januari 2019 och i Shekarabis senaste utspel kan det även bli ett svenskt förbud mot spelreklam enligt samma modell som i Italien.

Investeringarna i spelreklam har minskat kraftigt sedan omregleringen av spelmarknaden enligt statistik och det anses vara en framgång, enligt Ardalan Shekarabi (S) som är ansvarig minister i Sverige. Han kräver trots det fortsatt hårda tag mot reklamen och han utesluter inte ett totalförbud för spelreklam.

Vår slutsats är att omregleringen har varit en framgång hittills sa Shekarabi vid presskonferensen 5 november där ny statistik ur en rapport från Spelinspektionen och Konsumentverket presenterades.

Under 2018 investerade spelbolagen 7,3 miljarder kronor i marknadsföring och så här långt under 2019 är siffran 4,3 miljarder kronor. Sedan den nya spellagen infördes den 1 januari har investeringarna i spelrelaterad reklam minskat med 44 procent.

Till TT sa Shekarabi så här vid presskonferensen:

Det välkomnar vi, men ser fortsatt behovet av att jobba med att ändra lagstiftningen. Vi får förslag på vårt bord nästa år om att kraftigt begränsa den aggressiva spelreklamen och syftar på Spelmarknadsutredningen som ska presentera förslag i oktober 2020.

Mer marknadsföring i början av året

Tidigare i början av maj rapporterades det att reklamen för spel hade ökat kraftigt i Sverige sedan det nya systemet med spellicenser infördes vid årsskiftet. Under årets första tre månader ökade nämligen de tio största spelbolagen sina samlade reklaminvesteringar med nästan 40 procent jämfört med motsvarande period 2018, enligt en sammanställning av Sifo.

Mest köpte Cherry under början av 2019 med 317 miljoner kronor investerade i spelreklam – en ökning med 5 procent. Tvåa av reklamköparna var Kindred på 313 miljoner kronor, ökning med 38,5 procent och trea var Svenska Spel med 217 miljoner kronor vilket var en ökning med 134 procent.

Det statliga bolaget var alltså det bolag som ökade mest procentuellt sett och man kan anta det var för att ta marknadsdelar från övriga bolag inom segmentet casino som Svenska spel lanserade 2019.

Fyra och femma bland reklamköparna var Global Gaming, som investerade 101 miljoner kronor, och ATG, som lade 93 miljoner kronor på reklam. Global Gaming med casinot Ninja Casino som är känt för aggresiv marknadsföring förlorade senare sin spellicens som en följd av att det tillåtit spel trots att man stängt av sig.

Flera andra bolag har under året dömts till böter av spelinspektionen. De tre Cherry-bolagen Come On, Hajper och Snabbare, samt  spelbolaget Legolas har varnats och bötfällts. De tre Cherry-bolagen fick utöver en varning sanktionsavgifter mellan 4,5 och 9 miljoner kronor vardera medan Legolas kom lindrigare undan med en varning och sanktionsavgift på 100 000 kronor. Spelinspektionen motiverade botens storlek med hänvisning till bolagens uppskattade omsättning för helåret 2019.

Kan bli reklamförbud för spel

Andra länder som Italien har helt förbjudit spelreklam och det kan även bli aktuellt i Sverige. Shekarabi har varit på besök Italien som är ett av de länder som helt har förbjudit spelreklam men även tittat på länder som Belgien och Storbritannien där man har infört  riktade regleringar mot de farligaste och mest aggressiva formerna av spelreklam.

I Storbritannien presenterades ett förslag av Brittiska parlamentsledamöter med en begränsning av insatser på onlinecasino2 pund per spel på slotmaskiner
på nätet, liknande den som tidigare i år infördes på fysiska terminaler i så
kallade “spelkiosker”. Det rapporterade flera brittiska medier måndagen den 4 november.

“The Gambling Related Harm All-Party Parliamentary Group”, föreslår i en rapport en “skyndsam” introduktion av lagstiftning för att ytterligare reglera onlinespel-sektorn.

44 000 personer har stängt av sig från spel

I samband med omregleringen vid årsskiftet 2019 lanserades sajten Spelpaus där man kan stänga av sig från spelande hos samtliga spelföretag som har svensk spellicens. Där har nu 44 000 personer stängt av sig själva i Sverige. Utvecklingen har varit över förväntan enligt Shekarabi:

Det visar att det är många som har ett problemspelande, och nu finns den här möjligheten att stänga av sig. Det är väldigt bra.

Vad som inte framgår är dock att företag som inte har skaffat svensk licens fortfarande kan marknadsföra sig mot spelare trots att de spärrat sig via Spelpaus.se. Det förekommer även marknadsföring via SMS och e-post som specifikt riktar sig mot spelare som stängt av sig, dvs till de spelare som är mest utsatta och lider av spelproblem.

Här är ett exempel på SMS-utskick för spelbolag utan svensk licens:

Snurrdirekt
Tjenare! Spela direkt med 1000+ spel med ett välkomstpaket.
Endast här: speladirekt
Funkar även om du stängt av ditt konto!

Ett problem som inte lyfts fram är att om spelreklamen begränsas helt finns risken att fler spelbolag kommer att marknadsföra sig utan svensk licens. Det kan leda till att den nya licensen får motverkad effekt då spelare som har problem och har stängt av sig för spel fortfarande kan spela i olicensierade casinon.